Czym jest reklama kontekstowa?

Reklama kontekstowa to hasło, które z racji rozpowszechniania się idei marketingu internetowego, słyszymy coraz częściej. Brzmi to dość tajemniczo i magicznie, ale sama definicja jest bardzo prosta. Z pewnością wielokrotnie korzystaliście z wyszukiwarki Google. Zapewne zauważyliście, że przy wielu wynikach wyszukiwania, pierwsze 2 czasem 3 wyniki są jakby zaznaczone żółtym tłem, a pod spodem całej tej ramki widnieje maleńki napis ?linki sponsorowane?. To właśnie reklama kontekstowa. Podobne znaleźć można też na stronach internetowych, na poczcie, czatach, komunikatorach itd. Najprościej zdefiniować ją można jako taką reklamę, której treść uzależniona jest od tego, co znajduje się na stronie, na której jest ona umieszczona. Czyli, w dużym uproszczeniu, instalujemy box reklamowy na naszej stronie www. Na podstronie o kotach pojawią się reklamy związane z kotami, na podstronie o kosmetykach- z kosmetykami itp. Cały geniusz tego typu reklamy, a co za tym idzie jej popularność, bierze się z tego, że użytkownik jest daną reklamą zainteresowany (ponieważ pokrywa się ona z tym, co prezentuje strona).
Na chwilę obecną wyróżnić można kilka dużych sieci, w ramach których możemy korzystać z reklamy kontekstowej. Są to między innymi Adkontekst, OnetKontekst czy zdecydowanie najbardziej popularny: Google Adwords (to właśnie te reklamy pojawiają się w wyszukiwarce).
Ile kosztuje taka reklama? Zależne jest to od hasła, na jakie chcemy się promować. Im bardziej jest ono popularne, tym stawka jest większa. Opłaty są tu pobierane w momencie, kiedy użytkownik kliknie w link, znajdujący się w okienku reklamowym. Ustawiając kampanię, możemy oczywiście zdefiniować budżet bardzo szczegółowo, dzięki czemu pod koniec miesiąca nie zaskoczy nas zabójczo wysoki rachunek. Wracając do stawek za kliknięcie- najmniej popularne słowa (a raczej kilkuwyrazowe ciągi) mogą być warte nawet grosz, najpopularniejsze nawet kilka, kilkanaście, czy w skrajnych przypadkach kilkadziesiąt złotych za klik. To sporo, zwłaszcza, że klient wchodzący na naszą stronę niekoniecznie coś na niej kupi.
Tak czy inaczej warto jednak mocno zastanowić się nad tym typem reklamy. Jest ona co prawda droższa od pozycjonowania, ale jej efekty są o wiele pewniejsze. Poza tym strona nie jest poddana ryzyku otrzymania filtra czy bana od Google.